Ihmisten ympäristötietoisuus kasvaa vähitellen kun ilmastonmuutoksesta puhutaan yhä enemmän. Vaikka en itseäni miksikään ekoihmiseksi luokittele, minäkin pyrin pohtimaan tekojeni ympäristövaikutuksia, mutta aina eivät valinnat ole yksinkertaisia. Nytkin olen kuitenkin joutunut vaikean valinnan eteen.

Minulle on tarjottu uutta työpaikkaa ja tehtävät vaikuttavat erittäin mielenkiintoisilta, eikä palkkakaan ole huono. Ainoa ongelma asiassa on pidentyvä työmatka, sillä ilman omaa autoa julkisilla välineillä työmatka-aika kasvaisi kokonaisuudessaan tunti per päivä. Oman auton kanssa merkittävää eroa nykyiseen työmatkaan ei syntyisi. Meidän perheessä on jo kyllä yksi auto, mutta Kaisa tarvitsee sitä omaa työtänsä varten. Toisen auton hankkiminen on mahdollista, mutta mikä on sen hinta.

Tässä vastakkain asettelussa, mielenkiintoinen työ - perheen kanssa viettetty aika - ympäristö, ei ole vaikea todeta kuka häviää. Ympäristö. Valinta ei silti ole helppo. Lentomatkailussa voi maksaa vapaaehtoista ympäristöveroa, mutta kuka kehittäisi menetelmän työmatkailua varten? Jos voin olla tunnin enemmän perheeni kanssa joka päivä, toisen auton valitseminen ei ole vaikeaa, mutta viheromaatuntoani helpottaisi, jos voisin kompensoida sen jotenkin.

Mikä on bensiinin ekologinen jalanjälki? Pelkkien hiilidioksiidi-päästöjen laskeminen ei riitä, koska siinä syntyy myös muita saasteita, eikä bensiinin valmistaminen ja kuljettaminenkaan ole ilmaista. Entä käytetyn auton hankkiminen verrattuna uuteen? Vanha kuluttaa enemmän kuin uusimmat ekoautot, mutta toisaalta se on jo olemassa. Entä renkaat, öljyt ja muut osat?

Tarkkaa laskutoimitusta tuskin kukaan pystyy tekemään, mutta jonkinlaisia suuntaviivoja olisi hyvä olla. Ja jos nyt jotenkin saataisiin laskettua kokonaiskulutus ympäristön kannalta, niin olisi yhä auki kuinka sitten hyvittäisin saastuttamiseni. Voisinhan tehdä tietysti tehdä jotain aivan ominpäin, mutta ilman johonkin perustuvaa faktaa ja mittaria, siitä todennäköisesti tulisi vain itsensä ja ympäristön pettämistä.

Loppujen lopuksi ympäristöä ei pelasta muu kuin absoluuttinen kulutuksen vähentäminen, joten tällainen plus-miinus peli ekotekojen ja ekomokien välillä ei toimi. Mutta se voisi olla lähtökohta minkä perusteella ihmiset pystyisivät punnitsemaan tekojensa ekologista vaikutusta ja siten asettamaan eri asioita vaakakuppiin, ja mahdollisesti kompensoimaan niitä. Nyt on esimerkiksi liian helppo valita saastuttaminen voittaakseen lisää aikaa.