Aleksandralla on nykyään kova halu tassutella ympäriinsä, mutta hän ei
vielä pysty siihen omin nokin, vaan apuun tarvitaan isän tai äidin
kädet. Tietenkään kiinteät tukimahdollisuudet kuten pöytä, sohva, yms.
eivät ollenkaan ole niin mukavia kuin vanhempien kädet, joten sitä
sitten tepsutellaan yhdessä usein pitkin kämppää. No, välillä sentään
kelpaa taaperokärry.
Tuli tuossa mieleen, että tietyssä mielessä kävelyttäminen on raskainta
ja sitovinta puuhaa, mihin tähän mennessä on joutunut. Kun neiti istuu
sylissä, voi toisella kädellä tehdä jotain. Tai jos hän makaa sylissä,
voi aina katsella siinä ohessa telkkaria
tahi vaikka ajatella omia ajatuksiaan. Yhdessä
lattialla leikittäessäkin voi sentään etsiä itselleen mukavan asennon.
Mutta kävelyttäessä joutuu kulkemaan toisen perässä, kumarassa
asennossa, koko ajan toisen horjuvia askeleita seuraten. Siinä ei
toisella kädellä tehdä mitään, eikä edes vasemmalla aivolohkolla ehdi
ajatella joutavia. Ja kun vielä lisäksi tuntuu, ettei toinen kyllästy
kävelyttämiseen lainkaan.
Loppujen lopuksi ei tilanne ole paha, sillä on todella ilo seurata
toisen iloista askellusta ja kuunnella naurahduksen sekaista
koohotusta. Tai ehkä kävelyttämiseenkin tottuu ajan myötä, niin kuin
tottui sylissä kantamiseenkin. Ja pianhan neiti ottaa itse kaikki
askeleet, ja sitten sitä muistelee kaiholla näitä aikoja, jolloin
sentään pystyin vaikuttamaan kävely tahtiin ja suuntaan, eikä tarvinnut
suoranaisesti juosta perässä.
maanantai, 26. kesäkuu 2006
Kommentit